Do czego mogą doprowadzić zaniedbania w użytkowaniu filtra cząstek stałych?
wtorek, 16 lutego, 2021
Filtr cząstek stałych DPF (ang. diesel particulate filter) lub FAP (fr. filtre à particules) to urządzenie montowane w większości samochodów z silnikiem diesla wyprodukowanych po 2000 roku. Jego zadaniem jest ograniczenie ilości sadzy, która dostaje się do atmosfery w wyniku używania auta. Wytwarzane przez silniki cząsteczki stałe są niezwykle trujące, a wymuszone normami europejskimi używanie odpowiednich filtrów bardzo pozytywnie wpłynęło na ich zawartość w powietrzu. Niestety, urządzenia te potrafią być niezwykle kłopotliwe dla kierowców.
Jak działają filtry cząstek stałych?
Zasada, według której działa filtr cząstek stałych, jest dość prosta. Jego konstrukcja sprawia, że większość zanieczyszczeń osadza się na jego chropowatych ściankach, zamiast przedostawać się do atmosfery. Następnie powinny zostać spalone podczas jazdy samochodem. Niestety, tylko w teorii. W praktyce warunki konieczne do spalenia zalegającej w filtrze sadzy są bardzo trudne do spełnienia podczas podróży po mieście. Wymagana temperatura to aż ok. 600 stopni Celsjusza w przypadku filtrów DPF i ok. 300 stopni Celsjusza w przypadku urządzeń FAP (te nie potrzebują aż tak wysokiej temperatury, jednak wymagają uzupełniania płynu katalizującego wypalanie). Aby spełnić te warunki, konieczne jest jeżdżenie przez dłuższy czas przy stałej, dość wysokiej prędkości i jednakowych obrotach silnika. Jeśli sadza nie zostanie spalona, w filtrze będzie osadzać się jej coraz więcej i w końcu doprowadzi to do jego zapchania.
Czym grozi zaniedbanie filtra cząstek stałych?
Gdy filtr cząstek stałych DPF zostanie zapchany, pojawią się problemy z samochodem. Silnik będzie miał problem z utrzymaniem równych obrotów, zacznie tracić moc, okazjonalnie się dławić i przechodzić w tryb awaryjny, wyświetlając przy tym komunikaty błędów związane z filtrem. Może migać również powiązana z nim kontrolka. Oprócz jeżdżenia wyłącznie po mieście szansę na zapchanie filtra zwiększa częste przerywanie procesu spalania (na przykład poprzez nagłe zwalnianie lub wyłączanie silnika), nieodpowiedzialna eksploatacja jednostki napędowej, a także używanie nieodpowiedniego oleju – jeśli samochód wyposażony jest w filtr DPF, należy stosować olej niskopopiołowy.
Długotrwałe zapchanie filtra może doprowadzić do jego uszkodzenia. Wtedy konieczna może być wymiana urządzenia, co wiąże się niestety z wysokimi kosztami. Dlatego bardzo dużo osób decyduje się na regenerację niesprawnego filtra. W niektórych przypadkach niepoprawna eksploatacja tego urządzenia lub jazda z zapchanym egzemplarzem mogą doprowadzić do poważnych problemów z silnikiem. Może dojść do rozrzedzenia oleju silnikowego olejem napędowym, co znacznie zmniejszy jego skuteczność i przyśpieszy zużycie się napędu. Czasami może to spowodować nawet gwałtowne zatarcie silnika.